Mattrender 2016 – spaning om våra ändrade matvanor
Stoppa pressarna! Köttfärssås och spaghetti är inte längre svenskarnas populäraste vardagsrätt. Den har blivit omsprungen av den något vaga rätten ”kyckling”.
Kommunikationsbyrån Food & Friends släppte sin Matrapport för fjärde året i rad. Det är en ganska underlig historia där man undrar mycket över hur frågor är ställda och varför man har en kategori som heter fisk, en som heter lax och en som heter korv stroganoff. För att nämna något.
Om man ändå vill försöka utläsa något av de 1000 personernas svar på hur de äter, lagar och handlar mat så visar den här rapporten att man förr hade mera standardiserade vardagsrätter. 2012 stod de tio vanligaste rätterna för 75 % av vardagsmatlagningen. Nu står de för 62,2 %. Vi skaffar oss fler vardagsrätter och provar mer nytt än för bara fyra år sedan.
Att äta vegetariskt ökar också. 41 % av de tillfrågade äter vegetariskt minst en gång i veckan.
Pulled pork har varit Matrapportens i särklass trendigaste maträtt i två år. Den är nu utbytt till vegetariskt. Obegriplig som maträtt, men i övrigt är det väl ganska begripligt att folk strävar efter att äta mer grönt och mindre kött.
Det här är en undersökning som baserar sig på vad folk svarar. Man kan förstå att många har en önskan om att äta mera grönt, att man väljer råvaror efter kvalitet och hållbar produktion – inte efter pris. Det skulle vara spännande att jämföra med kvitton från verkliga livet för att se hur väl detta stämmer.
Trendigaste rätterna 2016
1. Vegetariskt
2. Taco
3. Sushi
10 i topp vardagsmat hela listan:
Kyckling 11,4 %
Spaghetti och köttfärssås 9,8 %
Fisk 9 %
Köttbullar 6,2 %
Korv stroganoff 5,2 %
Lax 5 %
Biff med tillbehör 4,8 %
Vegetariskt 4 %
Soppa 3,6
Korv med tillbehör 3,2
Andra häpnadsväckande siffror:
80 % av svenska folket är matintresserade. Det betyder ju att 20 % INTE är matintresserade! Jag trodde att det var typ 2 %.
På frågan: Vad fyller måltiden för uppgift för dig? svarar nästan 35 % att de äter ”bara för att bli mätt”.
Hela 27 % anger att de planerar middagar för hela veckan på en gång.
57 % av kvinnorna säger att de står för de flesta matinköpen i hushållet. På samma fråga svarar 43 % av männen att de står för merparten av matinköpen.
Var får de sin matinspiration i från?
Medan tv minskar sitt inflytande som inspirationskanal från 18 % till 23 % så ökar sociala medier från 13 % till 21 %. Högst ligger matsajter på internet med 33 %.
Jag märkliga listor där man blandar rätter och kategorier i en röra. 🙂