Mattrender 2016 – vad blir nya chiapuddingen?
Vilka mattrender gäller 2016?
I dag är det buljonger, ramen, alger och rökta produkter som gäller. Men sedan då? Vad kommer efter chiafrön och grönkål? Här är en något spretig spaning av trender och mottrender bland det jag snappade upp på evenemanget Matprat.
Fler tjänster för färdiglagat dyker upp allt eftersom, både som hämtmat och utkört hem till dörren. Även kända kockar satsar på det.
Social eating fortsätter att växa. Tydligen älskar vi att äta tillsammans med folk vi inte känner. Tjänsterna AirDine och middaghosmig.se är ett tecken på det. Samtidigt bli maten allt mer individuell, en accessoar istället för gemenskap. Maten ska visa vem du är.
Vi blir ännu mer medvetna och ställer högre krav på att maten ska vara hållbart producerad. Det är millennials som driver på utvecklingen i mycket högre grad än deras föräldrar. Livsmedelsbranschen måste försöka hänga med i sin kommunikation.
Kryddor och örter blir den nya superfooden samtidigt som vi äntligen slutar tro på superfood.
Eat clean: vi vill äta maten i dess renaste form, inga tillsatser.
Funktional food i kubik. Hälsodryckerna tar över. Dryckerna ska göra oss friska, starka, mätta, glada, trötta osv.
Vi blir proffs på multitasking även i mataffären och håller koll på krav, fairtrade, närodlat och tillsatser.
Man har maten med sig och äter i farten på möten, jobbar i lunchrummet, på cafe, maten ska vara mera rörlig. Fler vill ha hälsosam fastfood.
Vego vego vego!!
Plötsligt händer det. Det är inte längre komplicerat att laga vegetariskt med nya alternativ som Oumph och Tzay.
Och! Att vego och ekologiskt ökar har samma statistik över hela landet. Det är absolut inget storstadsfenomen.
I ett gäng nya produkter från Garant stoltserar man med ”hälften vego”, 50 % vego och 50 % korv. Går det ens? För mig är det antingen vegetariskt eller så är det inte det.
Sedan sas även saker som att ”Importvaror ses inte inte längre som exotiskt och istället för fin italiensk skinka vill man köpa svenskt.” Vilket var lite taskigt med tanke på att ett parmaskinksföretag ställde ut på eventet. Plus att jag tror att det möjligen inte ses som exotiskt mer därför att vi tagit till oss parmaskinkan och lindar in allt från torsk till kycklingfiléer i den. Vi har gjort den till vår.
”Man får inte sälja alger eller syrsmjöl i Sverige pga krångliga regler och långsam byråkrati. Politikerna skulle kunna görs mycket mer för att innovationer skulle få mer utrymme.” sa Fredrika Gullfot, Simris Alg.
Dietisten/trendspanaren Anna Ottosson var betydligt mer konkret än många andra. Hon spår att vi kommer att få se följande produkter till leda här framöver:
Färsk gurkmeja
Kombucha
Asai
Chaga – sprängsticka (en svart svamp som växer på björk).
Några mattrender jag hoppas på 2016:
Smörgåstårtan gör comeback. Och inte någon smörgåstårta 2.0 på chiabröd med rucola och asaibär på, utan den gamla klassiska med allt i!
Folk ger upp och slutar prata om superfoods. Nej ett bär, en dryck, en svamp, kommer förmodligen inte att rädda dig från sjukdomar, åldrande och trötthet. Så sluta genast.
Fokus landar på att maten ska vara 1. hållbart producerad, 2. GOD!
Något som tycks ha glömts bort i vissa hälsosamma sammanhang.
Buljong från Bujjo – supergod! Mjölk med rödbeta och chiafrön från Arla – inte god.
Ingefärsshotten försvinner lika snabbt som den kom. Att dricka halsbränna för att kvickna till verkar vara sämsta grejen.