Förpackningar förfulning och frustration
Varför bestämmer sig alltid företag för att ändra sin förpackning eller logotyp exakt när den är så pass gammal att den är fin igen? Varför!?
Jag vill gärna se mig själv som en osnobbig, opretentiös och framåtblickande människa. Men när det kommer till förpackningar är jag snudd på reaktionär.
Min man skakar på huvudet när jag för hundrade gången fyller på min nötta gamla Yes-flaska, den som ser ut som en raket. Eller gör en tratt av papper för att kunna hälla över salt från någon ny saltburk till den gamla fina Jozo-burken.
Sparar Jozoburken ett tag till
Jag har köpt Jozo-salt enbart tack vare den otroligt fina förpackningen, som ju inte ens den är särskilt gammal. Jag köper inte en ny futuristisk med molekyler på, ens för bildens skull. Tack och lov har Falksalt gått åt precis andra hållet och valt att göra en ganska fin förpackning nu. Tyvärr har Falksalt för stora hål i locket så jag översaltar lätt med deras burk. Bäst att ha kvar gamla Jozo ett tag till alltså.
Maken hävdar att han aldrig sett någon hålla på så där, att spara gamla förpackningar och fylla på eftersom. Men jag kan väl inte vara ensam om detta? Klart man vill ha fina förpackningar omkring sig väl?
För att inte framstå som genomsur visar jag här en bild på en favoritförpackning. Inget som ligger framme i köket för jämnan precis men ändå. De ytterst få gånger jag använder gelatin blir jag blir glad av att få se den fina fjärilen. Ändra aldrig designen (eller logon) snälla Törsleff & Co!
Vi måste tala om förfulningen
Vad har du för favoritförpackning och har du någon inneboende frustration över förändring till det fulare? Här är din chans att tala ut! Jag kommer att förstå dig.
Jag försöker tränga bort all plast jag kan, köper salt i pappkartong och billigaste diskmedlet som jag spär ut med vatten. Förresten behöver vi inte alls så mycket diskmedel som fabrikanterna vill ha oss att tro. Min mamma ( gäller ju handdiskning förstås) spolade baljan full med hett vatten och lät det rinna över kanten en liten stund. Då for ju en massa fett och skit iväg och sen behövdes väldigt lite diskmedel för att göra rent. Vi måste börja tänka miljösmart och lämna estetiken därhän:)
Jag köper också salt i pappkartong för det mesta eftersom jag ändå vill ha min gamla Jozo-burk att salta med. Eftersom vi är helt utan vatten i stugan större delen av året har vi lärt oss att tänka väldigt vattensnålt. det blir aldrig att hälla över kanten på baljan precis men jag förstår att det var smart tänkt av din mor!
Har en liten jozo-saltburk utan loggan kvar som vi fyller på. Den är lagom liten och funkar både till att salta mat och ha på bordet.
Tvättmedel köper jag maxipacken på och fyller i rosa gamla vanishburkar utan logga på. Mer praktiskt storleksmässigt och snyggare. Kan fått höra hemma ang tvättmedlet är jag är lite knäpp… 😉
Absolut INTE knäpp utan helt enkelt praktisk. 🙂
Jag gör som du, fyller min gamla Yesflaska om och om igen 😁
Enbart det faktum att den nya Falksaltsförpackningen har på tok för stora hål gör det skrattretande att den ska ha fått designpris. Det är knappast någon som brukar laga mat som har delat ut ett sådant pris. Om förpackningen nu gör att man dräller salt överallt, är det klart att försäljningen fördubblas, så ur affärsmässig synvinkel är det säkert en smart design. Eller inte. Kunden lär i första hand se sig om efter något annat, eller irritera sig över att behöva hälla över saltet i en annan förpackning. Den nya burkens estetiska utformning är sekundär i sammanhanget, men tittar man på förpackningen är det rätt och slätt en burkformad burk man ser. Designpris? Pyttsan. Babs
Jag blir också superirriterad på de stora hålen och fortsätter med en dåres envishet att hälla över i en gammal fin Jozo-förpackning.