Hedervärd men otydlig satsning av Scandic
I dag fick jag prova hotellkedjan Scandics nya frukostkoncept som ska ha fler veganska, gluten- och laktosfria alternativ.
Scandic erbjuder en varierad och god frukostbuffé men nu var det ju detta med laktos-, gluten- och vegan som var grejen denna morgon så jag fokuserar på det. Konceptet som tagits fram tillsammans med matallergiker och veganer testas nu i första hand på tre olika hotell, Scandic Grand Central i Stockholm, Scandic Rubinen i Göteborg och Scandic Triangeln i Malmö.
Jag är jätteglad att Scandic tar tag i den här biten och försöker erbjuda vettiga veganalternativ, glutenfritt bröd och flingor samt laktosfri äggröra. Men jag känner att man inte nått ända fram i sin satsning.
Jag tänker ändå att om hela denna satsning går ut på att lyfta och införa fler produkter för allergiker och veganer borde man väl kunna skylta med det lite större? Som det är nu kan knappt kan se på skyltarna vad som är laktos- eller glutenfritt. Men här var inte heller de ansvariga helt nöjda med skyltningen. Nog hade man kunnat skriva Laktosfri äggröra utan att skämmas. Inte blir frukosten mindre stämningsfull för det. Bara enklare. Eller ändå hellre: Varför kan man inte ta ett gemensamt grepp inom restaurangbranchen? Börja med att på varje meny eller varje skylt skriva ut ett enkelt L/F/V om produkten är laktosfri, glutenfri, vegansk?
(Sedan undrade jag varför man inte skriver ut vilken sorts ost man serverar utan bara stark-, mild-, ekologisk ost. Men det var visst svårare att få till.)
Nu är frukosten som sagt bara i startgroparna och mycket kan förbättras och ändras efter vägen. Jag tycker att de är ett bra initiativ av Scandic men här finns fortfarande massor att göra.
Här är några av produkterna som erbjuds: Veganskt smörgåspålägg, ost och hummus. Arlas laktosfria sortiment med mjölk, fil, yoghurt och smör, glutenfria cornflakes, müssli och fröer. Glutenfria mörka och ljusa bröd, knäckebröd, skorpor, kex och kakor. Oatlys havredryck, havregurt och smörgåspålägg.
OBS!!! Fick snabb återkoppling av Scandic angående detta blogginlägg från Carina Fabregat, Marketing Manager, som gärna vill förtydliga Scandics satsning:
Den stationen som är ny och som vi nu testar på tre hotell är alltså den delen som var uppmärkt med ”Godare morgon för alla”. När vi gör piloter/tester ute på hotellen så är det just med avsikt att hitta helt rätt i produkter, flöde och skyltning innan vi producerar för alla 80 hotell. Vi lyssnar in vad personalen i driften säger, gäster, partners mfl innan vi tar ut det helt, så det du såg igår är inte slutversionen. Att vår äggröra är laktosfri ska vi såklart passa på att lyfta på ett bättre sätt när vi sedan tar fram allt det skarpa materialet. Och vi kommer också se över ostskyltarna, när vi ändå är i farten.
Heja Scandic! Säger jag då. Och eftersom det nu är laktosfri äggröra och den finns i en helt annan avdelning än den som heter ”Godare morgon för alla” är det bara att köra hårt med bra märkning!
Minoriteternas diktatur!
Det blir ett helt smörgåsbord av alternativ
ofta helt onödan beroende på påhittad mategoism.